Mennään naimisiin! -lehdestä löydät sekä parhaat ideat että uusimmat trendit. Monipuolisissa artikkeleissa kerrotaan juhlavalmisteluista, seremonioista, hääpuvuista, kampauksista, morsiuskimpuista, sormuksista, häämatkoista – kaikesta mikä tekee häistä onnistuneen ja ikimuistoisen juhlan.

Osta uusin lehti

Mennään naimisiin järjestää myös vuosittain Suomen kattavimmat häämessut. Häämessut ovat Wanhassa satamassa 13.-14.1.2018.

Kirjaudu tai tarkastele tiliäsi:

Kirjaudu

© 2017 www.mennaannaimisiin.fi! Powered By: Noora´s Design

Häästressi kuriin osa 1: Laihdutus ei onnistu

Häät ovat täynnä onnea ja rakkautta, mutta niiden järjestäminen ei aina ole yhtä juhlaa. Kysyimme morsiamilta, mikä hääjärjestelyissä stressaa ja pyysimme avuksi parhaimmat asiantuntijat. Fitness-valmentaja Jutta Gustafsbergin, varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmen, logoterapeutti Elina Tanskasen ja ratkaisukeskeinen valmentaja Anna Perhon neuvoilla selvität hääsuunnittelun äkilliset alamäet.

Artikkelin ensimmäisessä osassa paneudutaan nihkeästi etenevään hääkuntoprojektiin:

“Haluaisin pudottaa kiloja, jotta näyttäisin upealta hääpuvussani. Pudotettavaa olisi aika paljon ja urakka tuntuu mahdottomalta. Töissä on kiire, enkä muista syödä säännöllisesti. Iltaisin stressaan hääjutuista ja napostelen herkkuja ahdistukseeni. Kuntoilu tuntuu pakkopullalta. Näen painajaisia siitä, että hääpäivän aamuna en mahdu pukuuni.”

Fitness-valmentaja Jutta Gustafsberg vastaa:

Monet morsiamet haluavat pudottaa painoa isostikin, jotta he näyttäisivät hääpäivänä mahdollisimman hyvältä. Tämä on ihan luonnollinen, mutta lähtökohtaisesti turhan raskas ajatus. Häihin valmistautuminen voi olla muutenkin stressaavaa, joten pari numeroa liian pienen puvun hankinta ei ainakaan helpota paineita.

Pikanälkäkuuriin sortumisen sijasta olis parempi tavoitella pysyvää elämänmuutosta ja sitä kautta hieman kevyempää oloa häihinkin. Näin muutokset ovat pysyvämpiä eikä painonpudotuksesta aiheudu häiden alla stressiä.

Monet ovat vieläkin siinä harhaluulossa, että laihtumista varten on treenattava hullun lailla. Totuus on kuitenkin se, että pelkillä ruokavaliomuutoksilla saa paljon aikaan. Painonpudotuksessa ruokavalion merkitys on jopa 80 prosenttia ja liikunnan vain 20 prosenttia. Toki liikunta on laihduttajallekin avuksi, eikä lihasta pysty muokkaamaan muuta kuin lihaskuntoharjoittelulla, mutta jos aikataulu on kiireinen, kannattaa ennemmin panostaa ruokavalioon, eikä tehdä itselleen paineita liikkumisesta.

Ruokavaliosta kannattaa ensin karsia ylimääräiset herkut ja napostelu. Hyvä nyrkkisääntö on syödä viisi ateriaa päivässä. Proteiinia pitäisi syödä joka aterialla. Lisäksi lautasella pitäisi olla kasviksia, marjoja ja hyvää rasvaa (pähkinät, oliiviöljy, avokado) sekä hiilihydraatteja kulutuksen mukaan. Karppausbuumin jäljiltä moni pelkää turhaan hiilareita. Niitäkin saa syödä kohtuullisesti. Runsas veden juonti puhdistaa kroppaa ja pitää aineenvaihdunnan käynnissä, joten 2-3 litraa puhdasta vettä päivässä on hyvä määrä.

Hääpuvuissa olkapäät ja käsivarret ovat usein paljaana, joten niiden treenaamiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Lihaskuntoharjoittelu on paras tapa muokata kroppaa, sillä se muotoilee lihaksia ja kiihdyttää rasvan palamista. Kiireiselle morsiamelle riittää hyvin puolen tunnin salitreeni, kun ajan käyttää hyödyllisesti.

Runsashelmainen hääpuku peittää pepun ja reidet, mutta niidenkään treeniä ei kannata kokonaan unohtaa. Rasittamalla myös vartalosi isoimpia lihaksia tehostat rasvanpolttoa.

Kropan kaunistaja on hyvä ryhti. Ajattele käveleväsi kuin kuningatar, joka hääpäivänäsi oletkin, ja näytät heti paremmalta. Leuka pystyyn, rinta ulos ja korsetti kuntoon. Ryhtiä ei ylläpidetä pelkällä ajatuksella. Panosta siis syvien lihasten treeniin, niin ryhtisi pysyy ja vatsakin näyttää litteämmältä.

Seuraavassa osassa ratkaisemme budjettiongelmia. Stay tuned!

Ei kommentteja

Jätä vastaus