Mennään naimisiin! -lehdestä löydät sekä parhaat ideat että uusimmat trendit. Monipuolisissa artikkeleissa kerrotaan juhlavalmisteluista, seremonioista, hääpuvuista, kampauksista, morsiuskimpuista, sormuksista, häämatkoista – kaikesta mikä tekee häistä onnistuneen ja ikimuistoisen juhlan.

Osta uusin lehti

Mennään naimisiin järjestää myös vuosittain Suomen kattavimmat häämessut. Häämessut ovat Wanhassa satamassa 13.-14.1.2018.

Kirjaudu tai tarkastele tiliäsi:

Kirjaudu

© 2017 www.mennaannaimisiin.fi! Powered By: Noora´s Design

Blogi

Mennään naimisiin / Hääblogit  / Filosofin morsian  / Häämatka Japaniin

Häämatka Japaniin

Olimme päättäneet lähteä häämatkalle heti häiden jälkeisenä maanantaina. Tämä siitä syystä, että saisimme nauttia hääkuplasta hieman pidempään ja päästä rentoutumaan kiireisen kevään, alkukesän ja häiden jälkeen.Häämatka jakautui teemallisesti kolmeen osaan. Matkan ensimmäinen osa – ensimmäinen viikko – vierähti junakiskoja pitkin reilaten ympäri Japania ja kaupungista toiseen. Toisen osa piti sisällään reilausviikon huipentumisen eli Japanin korkeimman (tuli)vuoren kiipeämiseen. Viimeinen osa, matkan toinen viikko, vierähti puolestaan Tokion vilskeessä.

Reilausviikko

Päivä 1 Tokio – Jokohama

Saavuimme Jokohamaan Tokiosta, missä vietimme lennon jälkeisen päivän sekä tätä seuranneen yön. Olimme päättäneet, että matka olisi antoisaa aloittaa kevyesti, ja Jokohama soveltui tähän tarkoitusperään varsin osuvasti junamatkan kestäessä vain alle tunnin. Pysähdyimme ensin Shin-Jokohaman puolella ja suuntasimme lounaalle juna-aseman läheisyydessä sijaitsevaan Ramen museoon. Museo osottautui käymisen arvoiseksi ja yllätti meidät positiivisesti tunnelmallaan sekä maukkailla rameneillaan. Mahat kylläisinä suuntasimme takaisin juna-asemalle ja otimme lyhyen junamatkan varsinaisen Jokohaman puolelle. Veimme rinkkamme hotellille, ja pienen lepohetken jälkeen suuntasimme Jokohaman China Towniin, joka on Japanin suurin sekä tunnetuin kiinailainen korttelisto. Käppäiltyämme China Townin läpi siirryimme takaisin majapaikkaamme ja nautiskelimme vielä tovin kaupungin tarjoamasta näköalasta – hotellimme 72. kerroksessa sijaitsevasta baarista.

Päivä 2 Nagoya – Ise

Seuraavana päivänä otimme suunnaksi reissumme pienimmän kohteen Isen,  mutta välipysähdyksen ja lounaan merkeissä pysähdyimme matkan varrella vielä Nagoyassa. Päivä oli erittäin lämmin, mutta kuumuudesta huolimatta päätimme kuitenkin nauttia myös Nagoyan tarjoamista nähtävyyksistä. Niinpä suuntasimme kaupungin halki kävellen Nagoyan linnalle. Perille päästyämme käyskentelimme linnan ylimpään kerrokseen ihailemaan maisemia, jonka jälkeen suuntasimme vielä keskustan kautta takaisin juna-asemalle. Illaksi löysimme tiemme sitten pienen pienoisella paikallisjunalla päivän lopulliseen kohteeseen Iseen. Useamman tunnin junamatka taittui hitaasti ja kaikessa rauhassa, vain muutaman kanssamatkustajan seurueessa. Ilta oli jo pitkällä ja aurinko laskenut, kun tepastelimme uinuvassa kaupungissa hotellillemme.

Päivä 3 Ise – Kobe

Aamulla aikaisin reissasimme paikallisbussilla katsastamaan paikallisen merkitysrikkaan nähtävyyden Meoto Iwan eli Wedded Rocksin. Nähtävyys sopi hyvin matkamme teemaan, sillä paikalliset avioliittoon aikovat tai vasta häitänsä viettäneet käyvät (ainakin perinteisesti tai teoriatasolla) nimenomaan Meoto Iwalla rukoilemassa liittonsa puolesta.

Isestä suuntasimme kohti Kobea, joka oli kokonaisuudessaan sympaattinen, vehreä, eurooppalaisvaikutteinen ja kompaktin kokoinen kaupunki. Kävimme testaamassa kaupungin kuuluisuuden Kobe pihvin, illallisen muodossa, eikä lihaa ollut kyllä turhaan kehuttu!

Päivä 4 Kobe – Kioto

Aamusta lähdimme Kobe Herb Gardeniin, minne matkan voi taittaa joko gondoli-hissillä tai kävelemällä. Päätimme, että ottaisimme hissin ylös (mäen ollessa aika jyrkkä) ja kävelisimme takaisin alas. Herb Garden oli tunnelmallinen ja rauhoittava puutarha-alue, joka mutkitteli vuoren rinnettä alas. Nautimme yrttien tuoksuista ja kauniista maisemista samalla kun laskeuduimme takaisin Koben kaupunkiin. Matkan loppuosa muuttui hieman jo patikoinniksi, emmekä aina olleet ihan varmoja minne tie veisi. Selvisimme kuitenkin ilman pahempia eksymistä perille. Vielä ennen junaan hyppäämistä nappasimme mukaamme toisen paikallisen herkun – Kobe Cheese Caken!

Junassa kohti Kiotoa nautiskelimme kakkukahvit, ja Kioto toivotti meidät tervetulleeksi sateisella vastaanotolla. Emme saaneet hotellista heti huonetta, joten kävimme katsomassa lähistöllä olevan buddhalaisen temppelin Tō-jin. Illalla suuntasimme sadetta uhmaten Kioton keskustaan ja kävimme syömässä Geisha-alueen lähettyvillä Shabu shabua – samalla tehden jo ensimmäisiä valmisteluja Fujia varten.

Päivä 5  Kioto – Fuji

Vietimme päivän Kiotossa ennen Fujin lähistölle lähtemistä,  ja kävimme katsomassa keskustan läheisyydessä olevan  ison puisen temppelin Kiomizu-deran. Harmiksemme temppeli oli suurimmaksi osaksi pressujen peitossa entisöintitöistä johtuen. Nautimme kuitenkin mahtavista maisemista, ja kun olimme kiertäneet alueen läpi, hyppäsimme Fujin kylään matkaavaan junaan. Ensimmäinen viikko oli saavuttamassa ns. kliimaksinsa.

Päivä 6 Fuji

Aamumme valkeni pienessä Fujin kylässä, josta suuntasimme Fuji-vuoren viidennelle asemalle noin 2,5 km korkeuteen hyödyntäen paikallisjunaa sekä bussia. Päivä oli aurinkoinen ja selkeä eli täydellinen päivä kiipeämiseen. Fuji on 3 776 metriä korkea ja yömajamme sijaitsi vuoren huipulla, kymmenennellä asemalla. Olimme valinneet poluksemme Fujinomiya trailin, jota kuvaillaan lyhyimmäksi vaikkakin jyrkimmäksi reitiksi. Kiipeäminen sujui erinomaisen kelin ansiosta yllättävänkin helposti, ja varmaankin positiiviseen kokemukseen vaikutti myös se, että pidimme matkan varrella useamman hengähdys- ja evästauon. Noin viiden tunnin kiipeämisen jälkeen olimme vihdoin huipulla ja pääsimme nauttimaan upeasta auringonlaskusta ennen nukkumaanmenoa.

Päivä 7 Fuji – Tokio

Majapaikkamme check-out aika oli klo 4:00 aamulla, joten siirryimme lämpimistä (vaikkakin hieman tunkkaisista) sisätiloista viileähköön ulkoilmaan auringon viivytellessä vielä saapumistaan. Mielenkiintoisissa ja erilaisissa olosuhteissa huonosti nukutun yön jälkeen suuntasimme tulivuoren huipun reunalle odottamaan auringon saapumista. Pipot syvällä päässä koimme auringon ensisäteet ja nautimme kauniista maisemista. Avioliiton ensimmäinen vuori oli ylitetty yhdessä.

Kipuaminen alas oli ylös kiipeämistä huomattavasti nopeampaa ja selvisimme alas noin kolmessa tunnissa. Oli sanomattakin selvää, että näytimme enemmän tai vähemmän rähjäisiltä matkailijoilta ja saimmekin osaksemme pitkiä katseita kun saavuimme usean tunnin junailun jälkeen vihdoin Tokion hotelliimme. Saimme onneksemme hotellista heti huoneen ja, kylpyammevuorot jaettiin ennen kuin hissi ovi aukesi kerroksessamme.

Viikko 2 Tokio

Tokion viikollemme emme olleet laatineet sen kummempia suunnitelmia ja olikin mukavaa päästä nauttimaan kaupungista rauhassa. Isoimmat nähtävyydet oli jo nähty aikaisemmilla matkoilla, joten päätimme mennä täysin vallitsevan fiiliksen mukaan. Suuntasimme viikon aikana mm. Tokio Domelle seuraamaan jännittävää baseball-ottelua ja vierailimme ensi kertaa Tokio Disney Seassa. Kävimme tekemässä keittiöostoksia Kappabashilla sekä nautimme Akihabaran valotaulujen säihkeestä. Ennen kaikkea söimme hyvin ja nautimme toistemme seurasta.

Vinkkejä Japaniin

Reilaus:

• Hanki Japan RailPass jo ennen matkustamista Japaniin.
  • Jos olet ensimmäistä kertaa suuntaamassa Japaniin, varaa ainakin kaksi viikkoa matkaan ja käy myös Tokion ulkopuolella! Ensikertalaisen reilausmatkaksi voisimme suositella kohteita: Tokio – Kioto – Hiroshima –  Osaka – Nara
  • Omat suosikkikaupunkimme ovat; Tokio – Kioto – Kobe – Fukuoka – Hiroshima
  • Jos reilaus ympäri Japania ei innosta, tee Tokiosta helposti päivämatka esimerkiksi Mount Takaolle!

Tokio

• Shoppaile : Omotesando, Kappabashi, Shibuya, Akihabara, Ginza
  • Maisemien ihailu yläilmoista: Tokio Tower, Roppongi Hills, Tokyo Skytree
  • Nähtävyydet: Keisarillinen palatsi ja puutarha, Hachikō-patsas, Ghibli-museo, Shinjuku Gyoen National Garden, Senso-ji Temple, Asakusan temppeli

Syö ja juo

• Maistelemisen arvoiset ruoat: shabu-shabu, Ramen, yakisoba, okonomiyaki, sushi, tonkatsu, tempura, curry ja  yleisesti korealainen ruoka.
  • Maistele Japanilaisia oluita kuten Asahi, Sapporo, Kirin ja Ebisu.
  • Nauti matchaa mm. leivonnaisissa ja juomissa.

Yleistä

• Apua matkan suunnitteluun löytyy mm. Odigon sivuilta.
  • Ota mukaan käteistä! Korttimaksaminen ei onnistu läheskään kaikissa kaupoissa.
  • Pääsymaksut temppeleihin, linnoihin ja museoihin ovat suomen tasoa halvemmat ja jos sinulla on opiskelijakortti ota se matkalle mukaan.
  • Uskalla kysyä! Juna-asemien kuten myöskin muissa info-pisteissä asiointi onnistuu hyvin englannilla. Tällä matkalla myös yllättävän moni länsimaalainen turisti kysyi meiltä vinkkejä mm. nähtävyyksien osalta. En ollutkaan ajatellut tätä mahdollisuutta aikaisemmin mutta miksipä ei kysyä myös muilta matkailijoilta mitä he ovat nähneet ja kokeneet!